działanie manualnej skrzyni biegów
Skrzynia biegów może mieć wiele usterek. Najczęstsze z nich to uszkodzone łożyska lub synchronizatory. Wymiana i naprawa skrzyń biegów z reguły jest kosztowna, tym bardziej w przypadku skrzyń automatycznych. Do weryfikacji automatycznych skrzyń biegów dokładniejszym będzie pakiet Premium lub Gold, w którym jazda testowa jest dłuższa, a tym samym olej skrzyni rozgrzany.
dokumentacja fotograficzna w przypadku inspekcji zdalnej (od 150 zdjęć)
Bez względu czy Państwo ją chcecie czy nie, zdjęcia wysyłam. Osobiście chciałbym mieć pewność, że ktoś badając dla mnie auto weryfikuje wiele rzeczy i wysyła mi w trakcie dowody w postaci zdjęć. W tym pakiecie wykonuję ich 150+ (lub mniejsza ilość zdjęć zamienna z filmami) i przesyłam podczas oględzin.
odczytanie błędów komputerem diagnostycznym
Komputerem diagnostycznym można odczytać wiele błędów auta. Wiele z nich naprowadza na trop kosztownych usterek, które zapisane są przez jednostkę sterującą w aucie. Czasami ich wykrycie pomaga w negocjacji ceny, a czasem sprawi, że warto odpuścić sobie dany zakup. Jeśli jest dużo historycznych błędów w aucie, usuwam je, następnie odczytuję ponownie po przeprowadzonej jeździe testowej autem.
spasowanie i karoseria wraz z wnękami miernikiem lakieru + badanie podłużnic i fartuchów błotników
Sprawdzam spasowanie organoleptycznie i uważam, że badanie szczelinomierzem jest przerostem formy nad treścią. Z doświadczenia pracy w salonach dealarskich oraz odbierając niejednokrotnie auta z salonów mogę śmiało powiedzieć – nowe też bywają średnio spasowane. Nawet te niebite 😊
Czujniki lakieru posiadam trzy, chyba to nawet najwyższe z dostępnych modeli na rynku (stal/ocynk/aluminium). Badam nimi grubość powłok lakierniczych zewnętrznych (pokrywa silnika, drzwi, dach, błotniki, słupki) oraz wewnątrznych (progi, słupki, podłużnice, fartuchy błotników, kielichy, komorę bagażnika). Niestety coraz częściej spotykam się z autami robionymi "pod czujnik" (rozpuszczanie/ścinanie pierwszej warstwy lakieru, dodawanie opiłków metalu do szpachli), dlatego dla bardziej dociekliwych klientów powstała usługa sprawdzenia pod czujnik - dostępna w pakiecie Premium oraz Gold.
oględziny pod lupą
Auta bezwypadkowe są najbardziej pożądane na rynku. Dlatego jeśli takie nie są, opłacalne jest, aby chociaż na takie wyglądały. Dzięki wymianie elementów na używane w tym samym kolorze, można uzyskać wypadkowe auto całe w pierwszym lakierze. Wówczas jedynym sposobem na odkrycie wypadkowej przeszłości pojazdu jest sprawdzenie czy wszystkie elementy są oryginalnie przykręcone. W pakiecie Premium i Gold, jeśli śruby są brudne, czyszczę je frezarką i oglądam pod lupą i/lub dermatoskopem.
sprawdzenie pod czujnik lakieru (usługa specjalistyczna wykonywana przy użyciu lampy LED, wydłuża czas oględzin do ok. 3 godzin)
Metod na oszukanie czujnika jest wiele. Najmniej ceniący się lakiernicy, już za dopłatą 50zł, ścinają wierzchnią powłokę lakierniczą przed lakierowaniem, aby grubość lakieru czujnik wskazał w nominale. Bardziej wygodni, polewają elementy specjalnymi kwasami i roztworami rozpuszczającymi lakier, które również czyszczą element z grubości powłoki. Szpachla z opiłkami metalu? Dostępna już na alledrogo jako zwykły produkt, również potrafi oszukać czujnik. To nie wszystko. Są jeszcze zamienniki i części nowe z ASO. Nawet jeśli naprawa była wykonana na nowych częściach, również się o tym dzięki tej usłudzie dowiem. Pamiętajmy, że każdy ślad lakierowania może prowadzić do śladów poważniejszej kolizji pod elementami wierzchnimi. Naturalnie oglądam również wszystkie śrubki, aby zminimalizować ryzyko zakupu części „w kolorze” na rynku wtórnym 😉 Uważam, że po tym badaniu, jestem w stanie w 95% powiedzieć co naprawdę było naprawiane w aucie.
badanie podejrzanych elementów ultrasonografem
W przypadku, gdy mam podejrzenie cięcia i spawu danego elementu, wykonuję USG, aby udowodnić zgrubienie od wewnętrznej strony elementu, którego blacharz fizycznie nie jest w stanie usunąć po naprawie.
dodatkowe wyposażenie auta
Często kupując auto sugerujemy się jego wyposażeniem. Jednak usterki dodatkowego wyposażenia, np. przetwornic świateł xenonowych, spryskiwaczy reflektorów, aktywnego tempomatu, podgrzewania siedzeń i wiele innych, mogą słono kosztować. Warto sprawdzić wszystko, bo nikłe są szanse, że sprzedający sam o nich poinformuje.
sprawdzenie działanie baterii hybrydowych
Baterie w autach hybrydowych są znacznie droższe niżeli zwykły akumulator, dlatego warto sprawdzić czy nie są zużyte. Sprawdzam stan poszczególnych cel baterii we wszystkich modelach Toyoty i Lexusa.
działanie automatycznej skrzyni biegów
Wymiana i naprawa automatycznych skrzyń biegów jest znacznie bardziej kosztowna od skrzyń manualnych. Dłuższa jazda testowa na rozgrzanym oleju zwiększa szanse na wystąpienie symptomów świadczących o uszkodzeniu skrzyni. Bez znaczenia jest dla mnie czy skrzynia jest zautomatyzowana, bezstopniowa, hydrokinetyczna czy bezstopniowa.
przyspieszenie auta
Jeśli podczas przyspieszania nie można się zbliżyć do danych producenta, może oznaczać to problem z jednostką napędową. Z drugiej strony, jeśli osiągi są lepsze, należy się zastanowić czy jednostka nie została poddana modyfikacjom. Weryfikuję przyspieszenie 0-100km/h lub 0-400m (w przypadku gdy właściciel pojazdu wyrazi zgodę i warunki pogodowe na to pozwalają).
diagnostyka komputerowa alternatywnym komputerem
Skanuję systemy elektroniczne pojazdu komputerem alternatywnej marki, aby odczytać jak najwięcej ścieżek błędów, a wiarygodność była jeszcze większa.
Stacja Kontroli Pojazdów
Podczas oględzin mogę udać się na SKP. Wówczas sprawdzane są przez uprawnionego diagnostę luzy zawieszenia na szarpakach, przyczepność kół do podłoża (w pewnym stopniu jest to badanie sprawności amortyzatorów) oraz skuteczność hamowania osi przedniej i tylnej. Podczas mojej asysty, również osobiście oglądam auto od spodu. Dzięki temu możliwa jest: dokładniejsza weryfikacja wycieków silnika/skrzyni/ukł. napędowego, obejrzenie auta pod kątem korozji podwozia, oględziny od dołu pod kątem napraw powypadkowych czy mechanicznych uszkodzeń podwozia.
demontaż uszczelek drzwiowych, osłon w komorze silnika
Jeśli auto jest solidnie zabudowane plastikami, a właściciel wyrazi zgodę, demontuję je, aby obejrzeć mastyki łączące. Jeśli mam podejrzenie napraw blacharskich bocznych, demontuję uszczelki, aby obejrzeć zgrzewy przy progach i słupkach drzwiowych.